Oulun aluekerho

Hyvää Joulua Jytyseniorit

Luulin, että 2020 olisi vuosi, jonka aikana monta unelmaa toteutuu. Mutta tästä tulikin vuosi,

joka on opettanut arvostamaan sitä, mitä elämässäni on jo nyt.

Tätä kirjoittaessani takana on poikkeuksellinen vuosi, edes Itsenäisyyspäivää ei voitu juhlia normaaliin tapaan. Presidentin vastaanotto järjestettiin etänä ja meidät jokainen oli kutsuttu juhlaan. Itse kyllä ihastuin Linnan juhlatunnelmaan, nämä olivat oikeat kansanjuhlat. Presidenttipari oli läsnä koko ajan meidän keskellämme. Jos voisin vaikuttaa, toivoisin että tulevaisuudessakin pääsisimme osallistumaan samalla tavalla. Kiitos Sauli ja Jenni, kun pääsimme mukaan juhlimaan. Korona pandemia on levinnyt lähes koko maahan ja kaikki tälle vuodelle sovitut tapahtumat on jouduttu peruuttamaan. Korona rajoittaa elämäämme aikalailla, saamme sentään ulkoilla normaalisti. Uskotaan, että tarkasti viranomaisten ohjeita noudattamalla selviämme tästä ja rokotukset saatuamme pääsemme pikkuhiljaa elämään normaalia elämää. Pidetään yhteyttä läheisiin ja ystäviin muilla keinoin, vaikka ”somettaminen” on niin suosittua, muistetaan että puhelimet toimivat edelleen. Ulkoillaan ja pysytään reippaalla ja iloisella mielellä kaikesta huolimatta. Oulun aluekerhon hallituksen on määrä kokoontua heti alkuvuodesta suunnittelemaan tulevaa ja niin teemme mikäli tilanne sen sallii.

Toivotamme kaikille Jytysenioreille Leppoisaa Joulun Aikaa ja Parempaa Tulevaa Vuotta!
Jytyseniorit ry, Oulun aluekerhon hallitus

Rentukkatie 17 B 2, 90580 Oulu
puroritva@gmail.com

Tervehdys Jytyseniorit
Olen juuri kotiutunut Koillismaalta. Sain viettää viikon Rukan upeissa maisemissa. Aurinkoisia päiviä ja ruskan loistoa ihailtiin päivittäisillä patikkaretkillä. Ja sellaista tähtitaivasta ei pääse näkemään missään muualla, ei ainakaan kaupungissa! Mieleeni tuli maisemia ihaillessa, että Jytysenioreiden yhteisen matkan voisi nyt hyvin suunnata Lappiin tai Koillismaan upeisiin tunturimaisemiin, täältä löytyy monenlaisia tutustumiskohteita ja tekemistä.
Oulun aluekerho on viettänyt hiljaiseloa eikä suunnitelmia ehditty tekemään, kun valtakunnan uutiset jo kertoivat, että koron-vaara ei olekaan ohi niinkuin vahvasti jo uskoimme. Meillä pohjoisessa on vielä hyvä tilanne epidemian suhteen ja olemme ajatelleet käynnistää Jyty-seniorikerhon toiminnan lokakuussa. Kerho kokoontuu myöhemmin ilmoitettavana päivänä Oulun kummppanuuskeskuksessa ja kerhon vetäjänä toimii tuttuun tapaan puheenjohtajamme Aila Väisänen. Seuraamme kuitenkin tilannetta ja ilmoitamme sähköpostilla jos tilanne sallii kokoontumisen.
Nyt on otettava lusikka kauniiseen käteen – niinkuin meitä on opetettu – totellaan määräyksiä niin eiköhän tästä selvitä.

Toivotan kaunista syksyä kaikille Jytysenioreille
Marja-Leena Korhonen
Jytyseniorit ry, Oulun aluekerho
sihteeri/tiedottaja

Vuosikokousuutisia:

Oulun aluekerhon vuosikokous pidettiin 25.2. Oulun kumppanuuskeskuksen tiloissa. Kokoukseen osallistui 12 jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Kaisu Paananen Oulusta.

Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat. Viime vuonna vietettiin Jytysenioirien 20-vuotisjuhlavuotta ja se näkyi myös Oulun aluekerhon toiminnassa. 28.2.19 pidimme juhlakokouksen Ravintola Perlassa ja kokoukseen osallistui ennätykselliset 26 jäsentä. Vuoden aikana jäsenille tarjottiin kolme teatterielämystä: helmikuussa ihasteltiinTeatteriravintola Riossa Urheilun superlahjakkuus Elmoa, heinäkuussa saatiin nauttia Unto Monosen tangoista uusina sovituksina Toppilan kesäteatterissa ja lokakuussa matkattiin bussilla Kajaanin teatteriin Laila-musikaalia katsomaan. Lapin aluekerhon kutsumana vierailtiin kemin Lumilinnassa ja vastavuoroisesti Lappilaiset tulivat meille kylään Rokuan health spa hotelliin. Jytysenoirikerho on jatkanut toimintaa ja kokoontunut kerran kuukaudessa eri teemojen äärelle. Toimintakertomuksen mukaan tapahtumiin osallistui 149 jytysenioria ja 16 ystävää. Toimintasuunnitelma lupaa, että samantyyppistä toimintaa ja tapahtumia järjestetään myös tulevaisuudessa.

Tilinpäätöksen mukaan vuoden 2019 tilinpäätös osoittaa -71,81 alijäämää. Talousarvio pohjautuu pääosin jäsenmaksutuloihin. Valitettavaa on, että jäsenmäärä oli viime vuonna laskusuuntainen. Talousarviota rasittaa tulevaisuudessa myös tilavuokrat, koska Jytyliitto on myymässä Oulun aluetoimiston kokoustiloja, mitä myös Jytyseniorit saivat käyttää veloituksessa. Oulun kumppanuuskeskus on hyvä kumppani , sieltä voimme varata erikokoisia kokoustiloja kohtuulliseen hintaan, jos vain tilaa löytyy.

Aluehallituksen puheenjohtajana jatkaa Aila Väisänen. Uutena aluehallituksen varsinaiseksi jäseneksi nousi varapaikalta Pentti Korkala Limingasta ja hänen varajäsenekseen valittiin Urho Udd Oulusta. Pentti Korkalan paikalle varajäseneksi valittiin Kaarina Heinonen, Oulusta, muita muutoksia hallituksen kokoonpanoon ei tullut.

Jäsenille on tarjolla kaksi teatterielämystä valtakunnan huippuesiintyjien esittäminä: 18.4. Oulun kaupunginteatteri Rakkauskirjeitä kirjoittavat Seela Sella ja Esko Roine, ilmoittautumiset viimeistään 11.3. Toppilan kesäteatterissa 25.6. esitetään klassikko Kaunis Veera, missä mukana mm. Sinikka Sokka, Jussi Lampi ja Puntti Valtonen, tanssijoina nähdään mm. Sami ja Jutta Helenius. Ilmoittautumiset viimeistään 15.5.

Aluekerhon tapahtumia

Koronakaranteenin vuoksi Jytysenioirikerhon kokoontumiset on peruutettu tältä keväältä.

Palaamme asiaan tilanteen rauhoituttua.
Myös odotettu teatteriesitys Seela Sellan ja Esko Roineen ”Rakkauskirjeitä” on peruutettu.
Ulkoilua ei ole ikäihmisiltä kielletty, päinvastoin. Joten liikutaan ulkona ja pysytään terveenä.
Oulun aluekerhon hallitus

Rakkauskirjeitä

Oulun kaupunginteatterissa la 18.4. klo 13.00.
Andrew ja Melissa ovat lapsuudenystäviä, jotka pitävät toisiinsa yhteyttä läpi vuosikymmenten kirjoittamalla kirjeitä. He elävät tahoillaan elämäänsä, rakentavat uraa ja parisuhteita, keski-ikäistyvät ja vanhenevat. Toisinaan jompikumpi ehdottaa tapaamista. Rakkauskirjeitä on kahden hengen näytelmä, jonka rooleissa nähdään nyt yhdet Suomen rakastetuimmista näyttelijöistä, Seela Sella ja Esko Roine.

Tätä näytelmää ovat maailmalla aiemmin esittäneet lukuisat toinen toistaan kuuluisammat näyttelijät, mm. Elizabeth Taylor, Gerard Depardieu, Mia Farrow, Tom Hanks ja Mel Gibson. Näytelmän luonteeseen kuuluu, että sitä ei missään nimessä saa opetella ulkoa, vaan esitys tapahtuu hetkessä, tässä ja nyt. Luvassa ei ole pikkusievää muistelua tai kaihoisaa nostalgiaa, vaan kirjeenvaihto on aitoa ja elämänmakuista, räävitöntä ja hauskaa.

Aluekerho tarjoaa väliaikakahvit (muista ilmoittaa ruoka-ainerajoitukset).
Ilmoittautumiset Tuulalle 11.3. mennessä tuula.kurttila@gmail.com tai puh. 040 5661095. Varmista paikkasi maksamalla 28,00 € aluekerhon tilille FI98 5741 3620 4523 31.

Klassikkoteos Toppilan kesäteatterissa to 25.6. klo 14.00
Kauniina Veerana nähdään nuori musikaalilahjakkuus, myös Salatuista elämistä tuttu Sofia Arasola. Esitystä tähdittävät Sinikka Sokka, Jussi Lampi, Puntti Valtonen, Mikko Rantaniva, Sanna Kemppainen ja Konsta Reuter. Tanssijoina nähdään mm. Tanssii Tähtien Kanssa -tähdet Sami ja Jutta Helenius sekä Emil Hallberg ja Helinä Kareinen.
Aluekerho tarjoaa väliaikakahvit (muista ilmoittaa ruoka-ainerajoitukset). Ilmoittautumiset Tuulalle 15.5. mennessä tuula.kurttila@gmail.com tai puh. 040 5661095. Varmista paikkasi maksamalla 34,00€ aluekerhon tilille FI98 5741 3620 4523 31.

Aluekerhon jäsenkirje 1.2020

Jytyseniorit Rokualla

Oulun ja Lapin aluekerho tekivät yhteisen syysretken Rokuan luonnonpuistoon 15.-16.10. Mukana oli 12 reipasta jytysenioria.

”Rokua Geopark on Suomen ainoa matkailualue, joka on saanut UNESCO Global Geopark -statuksen ja on pohjoisimpia kohteita yhdessä Islannin ja Norjan Geoparkien kanssa maailman yli sadasta UNESCO Global Geoparkista. UNESCO on Yhdistyneiden Kansakuntien järjestö, jonka Global Geopark -kohteeksi pääsevät ainoastaan kohteet, joilla on ainutlaatuinen geologinen perintö.”

Retkipäivänä oli aurinkoinen, tyyni keli ja patikkaretki makkaran paistoon Kirvesjärven kodalle sujui. Jääkauden muovaama maasto on kumpuilevia hiekkakankaita ja kymmeniä syviä järviä harjujen välissä. Kauniit metsäiset harjut loistivat kirkkaissa ruskan väreissä. Ja miten hiljaista siellä oli, ei edes tuulenhenkäystä kuulunut. Hengästyttävän kaunista!

Makkaransyönnin ja patikoinnin jälkeen sauna ja kylpylä olivat paikallaan. Päivällisen jälkeen rupattelimme yhdessä ennen karaokeiltaa. Porukasta löytyi useampikin innokas laulaja ja laulu raikui valomerkkiin asti.

Lähtöpäivänä kokoonnuimme vielä rantakodalle Ahveroisen rannalle lätynpaistoon ja Erkki Jääskeläisen keittämät nokipannukahvit nautittiin palanpainikkeeksi. Niin äkkiä tuli lähtöhetki ja todettiinkin, että aivan liian lyhyeksi tämä retki jäi. Mihin meillä onkaan niin kiire valmiissa maailmassa, ELÄKELÄISILLÄ?

Vuoden päästä ollaan kyllä viisaampia, silloin suuntaamme Lapin maisemiin. Siellähän matka mitataan poron kusemissa, toivottavasti ajallekin on oma määreensä.. ettei retki loppuisi kesken..

Matkamuistoja kirjoitti Marja-Leena Korhonen

Jäsenkirje 2.2019

lue tästä

Oulun aluekerhon syksyn 2019 tapahtumat

5.10. Kajaanin Kaupunginteatterissa Laila musikaali
15-16.10. Rokuan ruskaretki

lue tästä

Jytyseniorit Rokualla
Tiesitkö, että Rokuan kansallispuiston tunnus on leppälintu?
Maisema Konttaisella
Kahvila Korpihilla
PDF-tiedostoOulun aluekerhon etusivulle.pdf (664 kB)
Aluekerhon tapahtumia, mm. kokouskutsu